събота, 18 юни 2011 г.

Прайд (НЯ)

Има три вида постижения.Така, както има три вида загуби.Малки, големи и постигане на всичко.А турците имат една поговорка, според която тоя, дето е постигнал всичко...му е време да си ходи...С това ми се вижда най-подходящо да започна няколкото реда, посвсетени на днешния Прайд в София.Така де...сега в София, скоро и в други градове!Шествието, събрало гейове, хомосексуалисти и обикновени педали, се проведе за четвърти път и отново успя да концентрира върху себе си общественото внимание.За поредна година.Идеята на инициаторите, прайдът да се превърне в явление в обществения живот на столицата, отново претърпя провал.В това не влагам никакво злорадство, защото ежедневието ни така или иначе е изпълнено с провалени идеи.Добри замисли, които обаче на практика стигат до смехотворни реализации.Рехавата групичка, която показаха репортажите, ще се запомни с това,с което се запомня през последните 4 години-с това,че е цветна,шумна и рехава.И с кордона охраняващи прайда полицаи, ограниченията на движението.Контрашествието, което замисляха столичните националисти, в последния момент беше отменено.А лозунгите на прайда увиснаха за пореден път и приличаха на останали без батерии вибратори.“Против хомофобията“!Че какво и е на хомофобията?Човек по природа се страхува от непознатото!Този страх няма как да бъде изкоренен, дори да приемем за вярно,че 5% от хората били хомосексуални.Неволно се сещам за първия случай,в който срещнах тази стойност-5%.Това беше на страниците на вестник „Диалог“ в началото на 90-те.Тогава ми се видя страшно много.Всъщност и участниците в прайда, и неговите противници, действат с най-искрена мотивация.Едните си вярват,че точно това е един от начините да заявят съществуването си,а другите-че се борят с най-чистото въплъщение на злото.Ако случайно ви изглежда, че в идеологията и на двете групи има нещо недомислено...сте на прав път.Живеем в 21-ви век.Той е интересен с това, че се оказа изключително безжалостен към традиционните ценности.Предишният, 20-ти...пък остана в историята с това,че се опита да защитава ценностите, физически елиминирайки хората.Ако приемем тези процеси за едно махало, което се лашка от едната в другата крайност, то от сега можем да приемем, че не ни чака нищо добро.Ако притежавате търговско предприятие, щяхте да сте на върха на бизнеса, в случай, че рекламата ви достигаше директно до 5% от населението на държавата.Ако трябва някой да защитава интереса ви, то веднага може да разчитате на 5%, готови да го прокарат навсякъде.5% от депутатите в парламента?Защо не?Тогава спокойно можем да очакваме в бъдеще за изказвания срещу гейовете и хомосексуализма по принцип, да се влиза даже в затвора!Което неизменно ще породи още по-яростна ответна реакция.
Разкази и легенди за гей обществата на запад сме чували всички.Като всяка субкултура, тяхната неизменно има своите мрачни тайни.Те не са по-различни от професионалните тайни в кварталното РПУ например.И понеже прайдът се провежда за четвърти път, то той отдавна би следвало да е превърнат в търговско предприятие.Защото в развития свят, хомосексуализмът отдавна е превърнат в средство за ефективна реклама, отдавна отваря пътища за професионална реализация и кариера.Крайно наивно е да вярваме, че у нас това не е така.Но изяви като „София Прайд 2011“ си остават онези важни пет минути слава, обрамчващи голямото колело на всяка социална история.Те са си просто 5-те минути слава на някакви хора и не бива да се опитваме да им ги отнемаме.Не е нужно да наричаме това „толерантност“.Дори не е поносимост.Шарените шествия и кудкудякащи тълпи са явление, което винаги ми е било дълбоко противно и няма вариант да развия към него нито толерантност, нито кой знае каква поносимост.Това са просто петте минути слава на някакви хора ,които утре ще потънат в сивотата на ежедневието и тяхното съществуване ще е точно толкова отвратително, сиво и гадно, колкото това на всички останали.Живеем в едно и също социално и историческо недоразумение и поне по тази точка няма как да сме чак толкова различни.Лошото на прайда е, че прави възможно излизането отвъд петте минути слава.И това става на крилата на бизнес интересите, фиксирали гей обществата като своя таргет група.От тази гледна точка ниската популярност на прайда е всъщност негова положителна черта.Естествено, гледано от камбанарията на „мнозинството“.Не мога да преценя кое ми е по-противно...Азис или хилещият се от реклама на самобръсначки травестит.

p.s. Този пост задължително ще има продължение.Просто въпрос на време-рано или късно на хоризонта ще цъфне поредния „обратен“, който ще седне да обяснява как всъщност розовото прасе и черното прасе са различни-нищо, че живеят в една и съща кочина, ядат една и съща помия и животът на двете ще свърши по един и същ начин, малко преди Коледа...

Няма коментари:

Публикуване на коментар